Tänk dig!

Vad är det som gör att detta bara fortsätter? Hur kan en tydlig förändring som inkludering av alla barn, som kan dateras och hänföras till en viss lagförändring, som fått så förödande konsekvenser för barn med autism och deras familjer; deras och deras föräldrars hälsa, barnens lärares hälsa, primärvården, BUP, psykiatrin, föräldrarnas arbetsgivare, socialtjänsten som sitter med en grupp barn som de inte kände till för tio år sedan, ungdomsvårdsskolor som inte alls är byggda för den här gruppen barn men som hamnar där eftersom skolfrånvaro numera är grund för omhändertagande av barn … bara få fortsätta? Nu när det gick så fullständigt åt helvete.

Tänk dig detta. Du är en helt vanlig person med ett ganska ordinärt liv. Du får ett barn med autism. Det är en liten chock i sig, innan du har lärt dig, men den stora chocken kommer när ditt barn skall börja skolan. Det finns nämligen ingen skola som lämpar sig för ditt barn, ditt barn som saknar förmåga att göra överslag och dra sannolika slutsatser baserat på sammanhanget, och som därför mår psykiskt dåligt av en otydlig miljö. Får panik när saker förändras eftersom de varje gång det sker, slungas ut i totalt kaos. Vad gäller nu? I deras värld kan fem minuter som inte blev fem minuter, nu lika gärna vara ”för evigt”. På allvar! Troligen har ditt barn också intrycksallergi och behöver en rätt stimulansfattig miljö. Har du varit i en vanlig lågstadieklass?

Tänk att ditt barn blir psykiskt sjukt av att vistas i den här rätt ordinära skolmiljön. Varje dag ringer skolan dig på jobbet och berättar hur dåligt ditt barn mår i miljön och att du måste komma. Du försöker föreslå åtgärder och förändringar men det ändrar inget, de kostar för mycket eller de upprätthålls inte ”Vem har du tänkt dig skall tillrättalägga det här i framtiden?”, eller så är det bara på tok för mycket och för många barn för att en pedagog skall hinna göra allt så tydligt och förutsägbart som ditt barn behöver.

Ditt barn mår allt sämre och börjar vägra gå till skolan. Gråter varje kväll i total ångest. Sover inte. Slutar äta. Vill dö. Du är desperat, anmäler skolan till Skolinspektionen för att de inte sätter in rätt stödinsatser – de du har förklarat och föreslagit sedan dag 1. Det är dessutom så feed-backsystemet är tänkt att fungera. Alla uppmanar dig att anmäla. Som ett brev på posten anmäler skolan dig till Socialtjänsten. Det förklaras att det är av omsorg om er eftersom ni har det så jobbigt, men vad anmälan i grunden rent juridiskt betyder, är att du är anledningen till att ditt barn far illa och att Socialtjänsten nu uppmanas att utreda dig.

Socialtjänsten har noll makt över vad som sker i skolan. Ibland hjälper de er eftersom er situation hemma har blivit ohållbar, men oftast avskriver de bara anmälan eftersom de ser att det är skolan som inte har gett rätt förutsättningar från början och att ditt barn blir sjukt av miljön, eftersom barnet har en FUNKTIONSNEDSÄTTNING. Tills nästa anmälan kommer och allt upprepas. Kanske erbjuds du din åttonde föräldrautbildning. Tackar du nej bevisar det att du är en dålig förälder, som inte bryr dig om ditt barn. Ibland är det Skolinspektionen som anmäler dig. Baserat på att ditt barn inte går i skolan. Du blir dessutom belagd med böter av kommunen för att ditt barn inte kommer till skolan. 5000 kr i veckan. Det är nämligen föräldrars lagstadgade ansvar att barnen kommer till skolan, även om skolan gör dem sjuka.

Tänk dig det. Tänk dig hur ditt liv ser ut nu. Hur det går med först och främst ditt barn, och barnets syskon, men också ditt jobb, din hälsa, din ekonomi, ditt äktenskap???

Tänk dig.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

7 reaktioner till “Tänk dig!”

  1. Skolorna är för stora. Klasserna är för stora. För få pedagoger. Och lärarna har för mycket annat också runt ikring själva lärandet. Det behövs mer tydlighet och enkelhet för både för elever och lärare. Den sociala samvaron är livsviktig = kommunikation = att lära.

  2. ……Man flyttar till ett annat land.
    Aldrig kommer jag tillåta en myndighet att diskriminera min flicka och min familj på detta horribla sätt som nu görs i Sverige. Npf är en funktionsnedsättning och barnen och föräldrarna behöver HJÄLP och inte bli nertryckta och ifrågasatta.

  3. Ja, det är fruktansvärt och tyvärr helt sant. Valet av skola är livsavgörande för en hel familj och det finns skolor som lyckas trots urusla förutsättningar. Och det finns socialtjänsthandläggare som gör sitt yttersta för att hjälpa på ett bra sätt och sätter sig in i vardagsproblematiken men……. var finns BUP?? Jo,i en stadigt nedåtgående spiral, utan resurser och extremt långa väntetider. Knappt någon personal som vill jobba kvar…… Förstår den personal som slutar!
    Och var finns politikerna?? De som beslutar om förändringar inom skola och vård OCH fördelar resurserna! Skäms på er!! Ni sänker en hel generation eftersom alla barn som mår dåligt i skolan påverkar även de barn som inte har funktionsnedsättning.

  4. Jag känner igen allt detta. Mina barns och mitt liv har gått i bitar. Från att ha varit en välmående, framgångsrik kvinna med pampig bostad har vi nu hamnat i ekonomisk kris med arbetslöshet, depression och andrahandsboende. Barnen vägrar gå i skolan, mår fruktansvärt dåligt och jag kan inte längre jobba. Vi harvar oss fram på VAB som inte räcker någonstans.

    När får vi hjälp?

Kommentarer inaktiverade.